Dojezdové rezervní kolo: Klíčová investice pro vaše auto

21. 06. 2022

Představte si, že jste na cestě a náhle se vám propíchne pneumatika nebo poškodí disk a vy musíte zastavit na okraji silnice. Co teď? Než se dostanete k nejbližší servisní stanici, může uplynout hodně času a váš výlet se může zvrhnout ve stresový zážitek. Bohužel se tato situace stává v tu nejhorší možnou dobu, při cestě na dovolenou s rodinou, cestou do práce nebo na důležitou schůzku, a to poslední co chcete, je stát s autem u krajnice a řešit proraženou pneumatiku. Právě zde vám může pomoci dojezdové rezervní kolo. V tomto článku si přiblížíme význam dojezdového rezervního kola a proč byste investici do něj měli zvážit i vy.

obrázek_1.png (583 KB)

Co je dojezdové rezervní kolo?

Dojezdové rezervní kolo je speciální kolo, které se používá jako dočasné řešení při defektu hlavní pneumatiky auta. Oproti standardní rezervě je dojezdové kolo užší a je vyrobeno z oceli s nafouklou pneumatikou, takže je ihned připravené k použití. Je vybaveno dojezdovou pneumatikou, která má omezené jízdní vlastnosti a maximální rychlost je omezena na 80 km/h. Je tedy důležité dodržovat doporučení výrobce ohledně maximální rychlosti, kterou můžete s dojezdovým kolem jet. Použití dojezdového rezervního kola vám pomůže dostat se do nejbližšího servisu nebo domů. 

Součást povinné výbavy auta

Povinná výbava auta se skládá z výstražného trojúhelníku, reflexní vesty, autolékárničky, klíče na kola, zvedáku a mimo jiné také lepící sady na opravu pneumatik nebo rezervního kola. A proč byste měli zvolit právě dojezdové rezervní kolo, a né lepící sadu si povíme v následujícím odstavci, který se věnuje výhodám dojezdového rezervního kola.

obrázek_2.png (348 KB)

Výhody použití dojezdového rezervního kola:

1. Rychlost a efektivita

Pokud dojde k defektu pneumatiky, dojezdové rezervní kolo vám umožní rychle obnovit mobilitu vozidla. Stačí jen vyměnit poškozené kolo za rezervu a pokračovat v cestě. V případě lepící sady je proces opravy pneumatiky zdlouhavější a to zejména pokud se jedná o větší poškození. Pokud máte na autě TPMS ventily pro měření tlaku v pneumatikách, tak další špatná zpráva je, že po využití lepící sady již nelze znovu použít a je na vyhození, stejně tak jako pneumatika, do které bylo lepidlo aplikováno.

Vysvětlivka: TPMS (Tire Pressure Monitoring System) ventil je speciální ventil umístěný na pneumatice vozidla, který slouží k nepřetržitému monitorování tlaku v pneumatikách. V případě nesprávného tlaku okamžitě upozorní řidiče. 

2. Flexibilita

 Dojezdové rezervní kolo vám umožňuje pokračovat v jízdě i při větších poškozeních pneumatiky, jako je například prasklina nebo velké propíchnutí či poškození disku na autě. Na rozdíl od lepící sady, která je vhodná pouze pro menší poškození, vám dojezdové rezervní kolo poskytuje větší flexibilitu a spolehlivost i v případě závažnějšího defektu. Dojezdové rezervní kolo je praktické nejen při běžných defektech pneumatiky, ale také při vážnějších situacích, jako jsou prasklé ráfky nebo poškození ventilku. V takových případech není lepící sada schopna poskytnout adekvátní řešení, zatímco dojezdové rezervní kolo dokáže efektivně zvládnout tyto problémy. 

3. Bezpečnost

Dojezdové rezervní kolo přináší vyšší úroveň bezpečnosti na silnici. Při použití dojezdového kola zůstává stabilita a ovladatelnost vozidla téměř nezměněna. To je zvláště důležité při vyšších rychlostech nebo v obtížných povětrnostních podmínkách. Lepící sada nemusí vždy zajistit optimální stabilitu pneumatiky a může ovlivnit chování vozidla na silnici.

4. Široká kompatibilita a snadná instalace

Dojezdová kola jsou kompatibilní s různými typy vozidel, včetně osobních automobilů, dodávek a SUV. Bez ohledu na značku a model vozidla můžete najít vhodné dojezdové kolo. Jsou také jednoduchá k instalaci a mohou být rychle připojena k vozidlu bez nutnosti zvláštního vybavení nebo technických dovedností. 

5. Možnost opravy poškozené pneumatiky

Dojezdové rezervní kolo vám umožňuje provést opravu poškozené pneumatiky v profesionálním servisu. Lepící sada sice může být dočasným řešením, ale permanentně poškodí pneumatiku. Na rozdíl od lepící sady můžete díky použití dojezdového rezervního kola následně zajistit opravu pneumatiky, což vede ke snížení nákladů.

Příklad reálné situace

Jako příklad si můžeme uvést proraženou pneumatiku v rozměru R17 s TPMS ventilkem pro měření tlaku. Cena jedné pneumatiky je okolo 2500,- Kč, ale vy potřebujete dvě, abyste měli na nápravě obě pneumatiky stejné, cena TPMS ventilu je zhruba 1500,- Kč, tady už vám stačí pouze jeden ventil. A samozřejmě nemůžeme zapomenout na cenu za práci v autoservisu, kde vám obě kola musejí přezout, vyměnit zalepený TPMS ventil a nakódovat ho na vaše auto. Za práci si mohou účtovat přibližně 1000,- Kč, ale klidně i více. Celková cena tedy činí 7500,- Kč a to ještě v tom nejlepším případě. Pokud máte větší rozměr pneumatik, potřebujete přivolat odtahovou službu či řešit opravu někde v zahraničí, průměrná cena bude mnohem vyšší. Dojezdové rezervní kolo stojí okolo 4000,- a zalepení píchlé pneumatiky vás následně vyjde na zhruba 500,- Kč. Nemusíte řešit nové pneumatiky na auto ani nový TPMS ventilek. Použití dojezdového rezervního kola vám právě ušetřilo 3000,- Kč.

Přestože lepící sada na pneumatiky může být vhodná pro drobné defekty a krátké vzdálenosti, dojezdové rezervní kolo přináší mnoho výhod, které poskytují vyšší úroveň bezpečnosti a spolehlivosti na silnici. Jeho rychlost, flexibilita, bezpečnost a dlouhodobá použitelnost ho činí nezbytnou součástí výbavy každého vozidla. Při výběru mezi dojezdovým rezervním kolem a lepící sadou je tedy rozumné zvážit tyto výhody a investovat do kvalitního dojezdového rezervního kola, které vám při případném defektu poskytne klid a jistotu na cestách.

Zajímavost: Dojezdová kola nemají stejnou velikost, jako kola co používáte na svém autě. Proto mají všechna dojezdová kola omezenou rychlost na 80 km/h. Velikost dojezdového kola, určuje výrobce vozu. Je zcela normální, že máte na voze kola R16 a dojezdové kolo má jiný rozměr, třeba R15, R17, R18, atd. Dojezdová kola se foukají na 4 atmosféry. Když však budete vybírat dojezdová kola ve správném konfigurátoru, tak máte jistotu, že budou vždy pasovat na přiřazený model auta.

Kompletní výbava pro bezpečné cestování

Zvýšená bezpečnost na silnici je podstatná pro každého řidiče. Kromě dojezdového rezervního kola byste také měli mít v autě další důležitou výbavu, jako je například hasící přístroj do auta, tažné lano, startovací kabely, sněhové řetězy nebo alkohol tester. Důraz by měl být kladen i na pravidelnou kontrolu tlaku v pneumatikách.

Co se týká celoročních pneumatik, tak s sebou sice přináší hlavně finanční výhodu, ale na druhou stranu mají i několik nevýhod a proto je jejich případné použití potřeba dobře zvážit. 

Náš tip: Další možností jak vylepšit své vozidlo jsou alu kola. Důvodů proč si je pořídit je hned několik. Alu kola nabízejí vynikající jízdní vlastnosti, vysokou pevnost, dynamickou akceleraci a výrazné zlepšení chlazení brzdového systému díky jejich větším otvorům. To vše má pozitivní vliv i na spotřebu paliva. Vzhledem k neustále stoupající průměrné ceně, kterou zaznamenává benzín a nafta, se snížení těchto nákladů bude určitě hodit. Alu kola mají mimo podstatné zlepšení jízdních vlastností také vliv na zlepšení samotného brzdění.

Závěrem

Investice do dojezdového rezervního kola je klíčová pro každého řidiče, který se chce vyhnout stresu a nepříjemnostem na silnici. Přestože lepící sada na pneumatiky může být vhodná pro drobné defekty a krátké vzdálenosti, dojezdové rezervní kolo přináší mnoho výhod, které poskytují vyšší úroveň bezpečnosti a spolehlivosti. Jeho rychlost, flexibilita, bezpečnost a dlouhodobá použitelnost ho činí nezbytnou součástí výbavy každého vozidla. Při výběru mezi dojezdovým rezervním kolem a lepící sadou je tedy nezbytné zvážit tyto výhody a investovat do kvalitního dojezdového rezervního kola, které vám při případném defektu poskytne klid a jistotu na cestách.

Připravte se na nečekané situace a užívejte si klidnou a bezpečnou jízdu s dojezdovým rezervním kolem jako vaším spolehlivým parťákem na silnici.